Allt Disney är inte skräp i mina ögon. Men mycket..


Svar till Hanna och Sara;
Ok, alla får tycka som de vill. Jag vill inte att Jamie ska växa upp med intrycket att alla brudar vill vara prinsessor som måste räddas av prinsen samt att det är normalt med Barbie-sizemidja. . För fan.

Om Disney nu har så bra musik kan den säkert köpas på skiva. Men det finns bra annan också tycker jag.
Att Jamie älskar Fåret Shaun tycker jag är bra, det visar att hon har samma sorts humor som mamma vilket bådar väl för framtiden.
Och jo, jag tycker våran uppfostran är fantastiskt storartad, för vår unge är helt jäkla underbar! <3

Förmodligen ingen som BARA köper dockor åt sina flickor, speciellt inte idag. Vi är mer medvetna nu. Men jo, jag tror det finns människor som inte tänker på att erbjuda hela spektret med leksaker beroende på könet.
Fy fan, det börjar ju så fort ungarna föds, det här viktiga om det är en flicka eller pojke.
Häromdagen var vi på Åhléns, 3 olika dopkort- en flicka! (rosa) en pojke! (blå) en dotter! (rosa) en son! (blå) åsså var det ett till..
Jaa, för Ungen låg där i magen och utvecklade en favoritfärg.
Satans idioti!


Kommentarer
Postat av: Sara

Gud vad jag inte håller med dig nånstans:) du anser att du erbjuder Jamie allt men det tycker inte jag du gör. Inte Disney och prinsessor tex. Inte i klädväg heller, knappt något rosa och flickigt. Är lite som med LD och hennes son, han får ha rosa, leggins, tunikor, hello Kitty men han får inte ha spindelmannen eller dinosaurietryck. Varför får de inte ha det som är typiskt pojkigt eller flickigt? Du har till och med sagt att du aldrig skulle klä Jamie helt i rosa, om hon har ett rosa plagg så så väger du upp det med nåt pojkigt, varför? Och vad är det ni gjort i uppfostran som är storartat eftersom Jamie är fantastisk? Varit genusmedvetna? Jag har inte varit ett dugg genusmedveten i min uppfostran men ändå anser jag att min unge är fantastisk. Spelar roll om korten är rosa och blå, de är ju till föräldrarna och inte till barnen. Om barnen ser en prinsessa på tv så vill de inte automatiskt bli en prinsessa med en Barbie midja. Då vill Jamie alltså vara ett får eftersom det är det hon tittar på? Menar inte att kritisera men du kritiserar allt som jag gör, klär mitt barn helt i rosa ibland, tittar på Disney, gjort hennes rum i Fröste helt i rosa med prinsessor. Men bara för det så tar jag inte bort det andra. Jag erbjuder bilar och bollar med, och andra tv program, och andra kläder än rosa. Dock köper jag alltid kläder till henne på flickavdelningen, hon är ju en flicka. Jag går ju inte och köper kläder till mig själv på herravdelningen så...

2012-06-12 @ 07:12:13
Postat av: Lilldjupa

Jag kritiserar inte Dig Sara, jag kritiserar Disney-normen..

Jamie har visst rosa, hello kitty och klänningar.

Och hon har en helrosa fleece dress som hon ofta har.

Bara för att du och jag inte gör lika, och jag har en specifik tanke bakom mitt sätt, betyder inte att jag inte stödjer dig i ditt sätt..



Jag menar att min uppfostran är perfekt eftersom jag älskar min unge och hon är glad!



Nej. Det de ser vill de inte vara kanske, men om ALLT ser samma ut sänder det omedvetna signaler som barnen uppfattar- och du vill ofta vara som en förebild, speciellt när du är liten.

Klä dig som, leka, osv.



Jag skrev inte heller att jag är den mest genusmedvetna, det är jag inte- långt ifrån. Skrev inte heller att jag VET att Jamie är precis som hon är pga hur vi uppfostrat.

Skrev att jag FUNDERAR på om vi hade kunnat göra annorlunda och OM det hade haft ngn betydelse. Det kan jag ju aldrig veta eftersom man inte kan gå tillbaka i tiden!



Och jag tycker det är rent ut sagt BULLSHIT med pojk-flickavdelningar på barnkläder då alla ungar har samma kropp fram till typ 8-årsåldern?!!

2012-06-12 @ 07:30:37
URL: http://malinspng.blogg.se/
Postat av: Hanna

Jag tror att du undviker att erbjuda Jamie de saker du anser är tjejiga vilket gör att hon inte ens har en chans att gilla dessa grejer heller. Jag ser inte på leksaker, filmer eller livet som killigt och tjejigt. Lejonkungen? Timon och Pumba? Piff och Puff? Lilla Vargen? Nils Karlsson Pyssling? Jag ser ingen Minimidja eller någon som behöver räddas av en man i dessa sagor. De är helt underbara.

2012-06-12 @ 10:55:10
URL: http://hannakjonsson.blogg.se/
Postat av: Bodypalace

Bra! =)

2012-06-12 @ 12:28:21
URL: http://bodypalace.blogspot.se
Postat av: Lilldjupa

Hanna: Nils Karlsson Pyssling är väl Astrid Lindgren??

Jag har, som de flesta, inte ekonomiska resurser att köpa allt som finns åt Jamie. Hon får faktiskt aldrig leksaker nästan. De flesta hon har är julklappar och födelsedagspresenter. Tror inte hon saknar ngt, sådant hon visat intresse för har vi försökt införskaffa.



Klantigt av mig att skriva att bollar var "pojkigt" hade inte tänkt att folk skulle ta det så bokstavligt och seriöst :P

2012-06-12 @ 14:29:53
URL: http://malinspng.blogg.se/
Postat av: Niclas

Angående Disney så håller jag med båda sidor i detta. Lejonkungen är självfallet en fantastisk klassiker som förmodligen ingen kan klanka ner på. Alladin likaså, även fast könsrollerna är mer uppenbara där, fast det är såklart man inte väljer att presentera de exempel som inte följer sin tes.



Däremot så på Disneykanalen så finns det serier som man kan höja ett ögenbryn eller två åt. En av dem utspelar sig i skolmiljön. I ett av dessa avsnitt som jag såg så satt den snygge sportkillen på ett bord och berättade hjälteliga historier om hur han räddade den senaste matchen då alla de snygga flickorna såg på. Sedan kom "pluggisen" fram som självfallet hade det stereotypiska utseended som följer, inte särkilt attraktiv i jämförelse.

De andra flickorna skrattade och mobbade bort henne, men sportkillen tittade lite ledset mot henne. Han snackade senare ihop sig med sina kompisar och sa att han borde göra henne en tjänst, att visa sig i hennes sällskap och ge henne uppmärksamhet. Fint budskap? Nja.



Detta är ett av de exempel jag har sett från den kanalen, men sen finns det självklart guldkorn där också.



Och Sara, nej det är väldigt reductio ad absurdum (googla det) att Jamie vill bli ett får av att kolla på Shaun. Jag förstår att du ville göra den jämförelsen där, men det fungerar inte riktigt eftersom att det inte finns några riktigt sociala roller i den serien, bortsett från att bonden är en man.

2012-06-12 @ 19:09:27
Postat av: Lilldjupa

Hanna, du skrev; "Jag tror att du undviker att erbjuda Jamie de saker du anser är tjejiga vilket gör att hon inte ens har en chans att gilla dessa grejer heller"

Men Bus har ju tillgång till allt möjligt på förskolan! Det jag ser när jag lämnar & hämtar henne är att hon leker med bilar, traktorer, gillar böcker, att åka rutschkana.. Det är ju tex därför vi köpte en rutsckana hem åt henne.. Jag försöker verkligen tillgodose hennes intressen. Och nu har hon visat intresse för Hello Kitty, så tänkte gå ner och köpa nå kläder med det åt henne, samt letar grejer med kitty på (:

2012-06-13 @ 06:59:30
URL: http://malinspng.blogg.se/
Postat av: Hanna

Jag tror helt enkelt att du är så fokuserad på att inte styra henne att även du kanske gör det undermedvetet ibland precis som du säger att alla andra gör med sina barn fast då enligt dig "åt fel håll" inom "normen". Jag klagade inte på er uppfostran jag upplever den faktiskt helt normal. Att man vill göra allt för sitt barn är normalt för mig. Så jag ser inget storartat eller konstigt i det.



Jag kollar aldrig på Disney kanalen så det kan jag inte uttala mig om. De barn jag är barnvakt åt brukar enbart få kolla på filmer här för jag vill kontrollera vad de ser på för något.

2012-06-14 @ 10:04:59
URL: http://hannakjonsson.blogg.se/
Postat av: Lady Dahmer / postpatriarkal feministfitta

Du är klok!

2012-06-15 @ 20:06:20
URL: http://ladydahmer.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback