Rosa gummistövlar? upprätthåller jag inte könsnormen då?

Idag införskaffades ett par gummstövlar åt Bus.
Äntligen!
Så står vi då där på Coop och tittar. Det var inte riktigt planerat att vi skulle köpa stövlar, vi skulle handla tårtbakarsaker.
Men så hamnade vi iaf vid barngummistövlarhyllan.
Det fanns rosa, svarta, blåa med nå mönster och något mer par.
Först tog jag de rosa. Men sedan ställde jag tillbaka dem "vi kan ju inte köpa rosa bara för att hon är tjej!"
Så plockade jag på mig ett par svarta.
Men. Jag har ett par svart/rosa skor. Rosa tofflor. Inte för att jag känner att jag måste för att jag är kvinna, jag älskar färgen helt enkelt.
Så varför ska inte bus få ett par härliga rosa istället för ett par tråkiga svarta?

Jag har satt på mig genusglasögonen, men ibland kan det vara svårt att veta var jag ska dra gränsen.
Pappan sade helt enkelt "vi kan ju inte förbjuda rosa!"
Klart han har rätt!

Och jag är glad över den snygga färgen på stövlarna. Jag tänker inte förbjuda rosa, men samtidigt inte enbart hålla mig till den färgen heller.
Det finns faktiskt mycket andra snygga kläder och färger!
Inte ska jag behöva ha dåligt samvete för att jag köper rosa till min dotter heller.
Eller blått heller för den delen.

Kommentarer
Postat av: Mariel

jag har varit i samma sits! fast tvärtom då eftersom jag har en pojke. ibland så är genusglasögonen så hårt satta att man nästan inte tar blått bara för att man känner att man blir så normativ då. men så kollar man på alternativen och ba "joo... men den där färgen ÄR finast just bland dessa!". speciellt turkost ljust blå faller jag lätt för =) mörkblå inte lika mkt.

2011-09-28 @ 17:49:10
URL: http://mixifamily.com
Postat av: Malin

Ja eller hur?! Istället för att välja den härligaste färgerna försöker man välja så långt ifrån normen som möjligt.. Och jag tror att det är då det går fel. Man faller för någon sorts "tvärtomnorm" och det blir inte heller bra tror jag..

Jag tror också att det kan vara lättare för flickor- det är lite mer accepterat att en flicka har blått än att en pojke har rosa.. SYND! Rosa är mina absoluta favoritfärg. Både på pojkar (och män!) och flickor (och kvinnor!)

2011-09-29 @ 11:50:24
URL: http://malinspng.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback