Försöker hämta mig från torsdagschocken fortfarande..

Igårkväll när jag skulle somna var jag så otroligt nere. Gråten i halsen och klumpen i magen.
Chocken från torsdagen sitter fortfarande i.

Dagen började så bra, positiv, glad. Hjärtat slog som en hammare men det är jag van vid.
Allt har rullat på så fint med promenader och besök hit och dit.
Träffar tjejerna på station, tåget rullar in, och samma sekund jag sätter foten på det lilla trappsteget kändes det som om hjärtat stannade. (Visste jag inte bättre skulle jag framhärda att det faktiskt gjorde det!)

Chocken var total. Oväntad. Hjärnan säger åt foten att återgå till perrongen och hjärtat "börjar slå igen".
Nytt försök- samma resultat.

Vårdguiden

Specifik fobi är en starkt överdriven rädsla för en sak eller en situation. Denna rädsla kan övergå i en panikattack när du stöter på det du är rädd för. Fobier kan behandlas med kognitiv beteendeterapi där du gradvis utsätts för din fobi. Vänd dig till en psykiatrisk öppenvårdsmottagning om du tycker att rädslan begränsar ditt dagliga liv.

Specifik fobi kan till exempel vara en orimlig rädsla för blod, ormar, spindlar eller hundar. Det kan även vara höjdskräck, flygrädsla eller rädsla för trånga utrymmen som hissar. Rädsla för andras eller egna kräkningar kan också utvecklas till en fobi.

Besvären kan bli mycket svåra och leda till att du undviker vissa ställen eller situationer. En hundfobiker kan till exempel ha svårt att vara i parker eller i skogsområden där hundar kan finnas. Stickfobi kan göra att en del kvinnor inte vågar bli gravida, eftersom de är rädda för sprutor och för att behöva lämna blodprov.

Vad som händer när du utsätts för det du är rädd för varierar för olika fobier. Vid till exempel spindelfobi kan synen av en spindel öka din hjärtfrekvens, ditt blodtryck och dina nivåer av stresshormoner. Du kan få en panikattack och vill bort dig från platsen så fort som möjligt.

Vid blodfobi är händelseförloppet annorlunda. Efter att först ha fått en blodtrycks- och pulsökning kan ditt blodtryck sjunka. Du kan känna dig svettig och kan eventuellt även svimma.



Du behöver inte förstå fobin. Du måste inte ha tålamod. Jag förstår om detta verkar orealistiskt, knäppt, som att jag överdriver, är lat.

Jag förstår ju inte ens själv! Det gör mig trött. Ledsen. Sorgsen.

Men om du respekterar mig, tro på mig. Tro på vad jag säger, även om du inte förstår det.

Läkartid är bokad. Det har snart gått 1 år- jag vill ha tillbaks mitt liv!





Kommentarer
Postat av: Hanna

Stå på dig! Det kan bara bli bättre:)..

2011-12-03 @ 11:25:57
Postat av: Hanna

En träningstur till Ikeasjulbord kanske?!

2011-12-03 @ 11:26:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback