Vem har bestämt vad som är "skitjobb"?!

Intensiv pluggade 2 timmar imorse efter lämnat Bus på förskolan, sedan åkte jag och jobbade 4 timmar.
Jag jobbar på ett sådant där "snabbmatshak"
Detta kallas ofta för skitjobb, tillfälligt jobb eller ungdomsjobb.
Ganska orättvist tycker jag.
Nu går ju jag en utbildning som kommer ge mig kass lön och ett CSN-lån att betala tillbaka resten av livet, så jag hade väl inte tänkt stanna på restaurangen för alltid. Men om någon av mina vänner skulle göra det ser jag inget konstigt i det.
Ofta frågar folk "ja men vad ska du göra sen?" eller "vad vill du egentligen göra?"
Varför tas det för givet?!

Visst, lönen är väl inte super, men på vilket jobb är den det?
Arbetstiderna kan också vara tunga, men på sjukhus, ålderdomshem, tåg och mackar har väl också det?

För att klara av mitt jobb behöver du ha gudomligt tålamod, vara flexibel, lära dig massor, lära om nya saker varje månad, vara stark och uthållig, vara social och trevlig- även när folk svär och spottar.
Det krävs service-mind utöver det vanliga eftersom folk just ser så negativt på mitt jobb. Många av mina vänner har sagt att de inte skulle palla. Nej, det är inte så jäkla enkelt!
Och ansvaret en 19-åring kan få är rätt otroligt egentligen.

Klart det är lite jobbigt att serva äckliga fulla ungdomar en hel lördagnatt, eller bli hotad av alkoholister när man är 7 månader in i en graviditet.

Men vet du, det är värt det!
För jobbet är roligt, intensivt, utvecklande och jag har träffat helt underbara människor! Och får göra varje gång jag jobbar! Och ingen dag är den andre lik.

Sådäså


Kommentarer
Postat av: FumikoFem

Fast jag ser det som ett "skitjobb" att jobba på ett snabbmatsställe. Varför jag hellre för sådant andra tycker är för lågt för dom. Eller hellre tänker på att jag gör det.

2012-03-20 @ 06:38:10
URL: http://fumikofem.wordpress.com/
Postat av: Lilldjupa

Fumiko: Ja det är väl det där att folk anser det "för lågt för mig" vilket troligen är bullshit, eftersom de som tänker så säkert inte skulle palla en enda dag! :P

2012-03-20 @ 07:03:04
Postat av: Sara

Jag tror heller inte att de skulle palla. Alla kontorsnissar tex, det hade gått åt pipsvängen. Men, det är ett skitjobb! Man sliter ihjäl sig för dålig lön. Nån ergonomi finns ju inte ens att tänka på. Kroppen värker som aldrig för efter ett pass. Arbetstiderna är skit, jo de är bättre inom vården. Ibland hinner man inte ens gå på toa eller ha rast över huvud taget. Man måste alltid räkna med att jobba över annars blir det sura miner. Men på nåt sätt är det ändå kul, mest tack vare de man jobbar med:)

2012-03-20 @ 07:32:49
Postat av: Lilldjupa

Sara: Jag har aldrig blitt nekad att gå på toa iaf (;

Och det är ju inget som eftersträvas, att ingen ska hinna ha rast. Det är ju på de mest extrema dagarna det kan bli så.

Sedan är det nog stor skillnad på att vara extra arbetare som står kassa 9 timmar 2 ggr/veckan och att vara ass eller trainee. Med fast schema och sådär.

Och om vi skulle börja gyma skulle kroppen palla och inte värka lika mycket (;

2012-03-20 @ 11:20:27
Postat av: FumikoFem

Lilldjupa:



Korrekt när det gäller mig i alla fall. Jag skulle inte palla en dag ens på ett snabbmatsställe :P

2012-03-24 @ 12:01:22
URL: http://fumikofem.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback