Nej, jag kan inte släppa det där med att vi gör vad vi tror andra vill!

Jag jämför mig med Bus.

Bus springer naken
, hon oroar sig inte för hur folk ska tycka.
Det skulle jag.
Vad hon har för kläder spelar ingen roll. Så länge de är bekväma kan jag sätta på henne vad som helst. I vilka kombinationer som helst.
Det skulle inte jag.
Hon bajsar överallt, närsomhelst. Hon kan stå i ett rum fullt med människor och trycka på.
Det skulle inte jag.
Bordskicket är obefintligt. Vadå, man får väl kasta mat över hela köket och äta med händerna?
Så skulle inte jag göra.

Listan kan göras ganska lång, men detta är ganska solklara exempel.
Det Jamie bryr sig om är överlevnad. Kärlek och accepterande är en del av detta, det är därför hon lyssnar när jag säger nej, det är därför hon kramas och vill vara nära. Eller?
Om ingen någonsin lärde henne annorlunda, skulle hon ändra på dessa saker då?
Och varför lär jag henne att klä på sig, bajsa på toaletten, inte kasta mat runt omkring sig?
Självklart finns orsaker som hygien, städning osv med på listan.
Men handlar det inte mest om vad som är accepterat i vårt samhälle?

Jag vill inte komma fram till att det är rätt eller fel att vi alla gör som vi tror andra vill. Jag menar inte att detta bör ändras på.
Jag är bara övertygad om att det är så, förmodligen av en hel massa bra orsaker, men jag vill fan inte ge mig och erkänna att jag har fel!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback