Människan är ett flockdjur

Kan inte riktigt släppa det här med att människor gör som alla andra. Vad som är socialt acceptabelt.
Det är inte konstigt egentligen.
Såhär tolkar jag det
Människan är ett flockdjur. För att överleva är det bäst att hålla ihop.
Är någon alltför avvikande blir denne lätt utstött.
Jag har för mig att djur, tex en varg, som har en väldigt annorlunda färg, kan bli utstött ur flocken och därmed utelämnad till sig själv något som minskar chansen att överleva drastiskt.

Att människor vill höra ihop är väl också anledningen att vi ser så mycket "onormalt" i vår omgivning.
Så som människor med olika handikapp tex.

Jag tror inte detta är något vi kan, eller ens bör lägga energi på, förändra.
MEN. Det betyder inte att jag tycker att man bara ska flyta med helt utan reflektioner.

Vad är det som säger att det som alla andra gör är vad alla borde göra?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback