Jag mår illa av tanken på barn med bråkande föräldrar..

Jag vet att detta kan sticka i ögonen på många.
Men har man ett barn, så känns det för mig så otänkbart att INTE göra allt för det barnets skull.
Att bråka, slåss (!) eller prata illa om varandra inför barnet känns så FEL.
Barn är otroligt medvetna, de märker av minsta humörskiftning. De är också duktiga på att ta på sig onödiga skuldkänslor.
Ofta märks inte dessa, utan barnet bär det inom sig.
 
Jag blir galen av sorg och irritation när jag hör om separerade föräldrar som har barnen varannan vecka också lämnar/hämtar de på förskola/skola en dag så de ska slippa att ens träffas.
Seriöst?
Är en vuxen nog att bli föräldrar måste en väl också vara vuxen nog att kunna låtsas vara sams för barnens skull?!

Jag skulle aldrig tolerera ett sådant beteende från Niclas om vi någonsin skulle separera. Jag skulle aldrig sluta prata med honom. För i helvete, vi är väl gifta för att vi älskar varandra. Det innebär för mig även att vi är vänner.

Nej, ta er i kragen och PRATA med varandra! För barnens skull. Om inte kan du ju läsa på lite vad bråk mellan föräldrar kan göra med barns känslor och tankar!

Kommentarer
Postat av: Sara

Du skriver att du skulle inte tolerera ett sånt beteende från Niclas men vad gör man åt saken? Vad gör man åt att den ena föräldern vägrar att träffas och hålla sams? Man kan ju inte tvinga honom precis:/

Svar: Du sitter ju i en väldigt speciell situation Sara.. Jag tror det är Emelie som skulle behöva ta sitt förnuft till fånga, för allt funkade ju fint innan hon flyttade in och började härja med alla sina svartsjuka tomtar på loftet..
Malin

2012-06-26 @ 12:29:41
Postat av: Evelina

Hej Malin,

jag känner att jag måste kommentera det du skriver här. Du skriver i början att barn känner av humörsvängningar och sinnesstämningar hos sin förälder. Och det tror jag absolut stämmer. Men tror du då verkligen att det bästa är, som du skriver, att låtsas inför sina barn? Det kommer väl barnen också känna av och bli sorgsna över?

oavsett hur vuxen man än må vara, så kan man som par växa ifrån varandra. Och självklart är det då bättre att separera innan det går för långt, och den vänskap och kärlek man känt för varandra förvandlas till irritation och avsky.

Ett barn skall inte behöva ta del av en sina föräldrars meningsskiljaktigheter. Men då är det väl bättre att inte nämna någonting alls än att låtsas. Enligt mina egna upplevelser kan man som barn ta sanningen bra, om den är berättad på ett sätt som barn kan förstå.

Men att låtsas att allt är rosenskimrande när det inte är det, det kan nog också skada barnet.

Så tänker jag iallafall!


Svar: Ja, det jag menar är att två vuxna som har skaffat barn tillsammans ska väl kunna låtsas att de inte avskyr varandra i 5 minuter medan de lämnar/hämtar sitt barn hos varandra..Tycker INTE att föräldrar som inte tycker om varandra skall fortsätta vara tillsammans,
Malin

2012-06-26 @ 16:25:06
URL: http://evelinamaria.WordPress.com
Postat av: Signe

Hej Malin! Jag ramlade in här på ett bananskal skulle man kunna säga, intressant :) Ang ditt sensate inlägg vill jag bara påpeka några saker. Måste man träffas bara för att man är föräldrar? Självklart måste man "tvinga sig" för man kanske måste byta på lördag eller söndag, men man är glad om man slipper. Det finns en anledning till att det tog slut, ibland finns det flera anledningar.. Jag tror att det bästa för barnet är om man byter dagar på dagis så slipper barnet se dom tjafsa och bråka, håller du inte med?
Jag och min kille skaffade barn efter några år som sambos, och det funkade klockrent att bo ihop, tills vi fick barn - då gled vi isär. Nu bor han med en annan och jag accepterar detta och jag har inget behov att träffa honom om jag inte måste. Jag hatar varken honom eller hans nya tjej. Jag tycker det bara är bra om hon finns där och kan hjälpa honom med lillan. Vi lever 2 olika liv och på 2 olika sätt och det accepterar vi bägge. Enda kontakten vi har istora drag är när vi måste byta dagar, och all kontakt är via sms. Är det något fel med det? Det funkar bara bra!
Bra blogg! Jag kände att jag var tvungen att kommentera då jag själv är i en sits som liknande ditt inlägg :)

Svar: Ja.. Om det tog slut pga ena parten var riktigt elak kan jag förstå om en inte vill träffas.. Men så länge det inte handlar om att tala illa om varandra eller försöka få barnet på "sin" sida är det viktigaste att barnet mår bra tycker jag, så vägrar man träffas så.. Jaa.. Fast jag kan inte förstå det-
Malin

2012-06-30 @ 16:37:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback