allt du gör, gör du med tanke på vad andra ska tycka

I mer eller mindre grad. Eller hur?
Jag bryr mig egentligen inte ett dugg om två klädesplagg passar bra ihop. Till exempel pyjamasbyxorna och Niclas skjorta. Det kan vara det mest bekväma jag någonsin satt på mig.
Skulle jag gå ut så? Nej.
Varför? Jo, därför att andra människor skulle tycka att det var knas.
Även om jag klappar mig själv på axeln, berömmer mig med att "inte följa mode, jag klär mig bekvämt" så checkar jag självklart att färger och material passar hyfsat.

Självklart anser inte jag att detta gör mig (eller någon annan) till en "dålig männska"

Men jag anser att man bör tänka på det. reflektera. Fundera på var gränsen går.
Hur mycket skall man göra baserat på vad "andra kan tycka"? Hur mycket tid och energi lägger du på att följa strömmen? Skulle du må sämre om du lät bli?

Till exempel så kan jag inte komma över mitt foundation-beroende.
Jag smetar in det i ansiktet varje morgon, på grund av att jag skäms över finnar, prickar, min rödaktiga hy.
Det är helt ologiskt. Det är inget jag ser hos andra människor som inte använder foundation.
Men.
En burk kostar ca 99 kr och räcker 3-4 månader. Det tar ca 1 minut att fixa.
Jag anser det värt det för att inte gå och nojja hela dagen över om andra människor tittar på mig.

Håret på ben och under armar däremot, det har jag inget problem med.
det tar massa tid att fixa. Det syns nästan aldrig. Och jag anser inte det värt tiden och böket.

Hanna skrev ett inlägg om väskor.
Hon funderade på en beige eller svart och ansåg att den beige såg mer vuxen ut.
Då slog jag bakut och tänkte; finns det färg som är mer vuxen en annan färg?
Och varför skall det få avgöra vilken väska hon köper? Är det inte vilken hon tycker är snyggast som borde avgöra vilken som får flytta hem till henne?!

Jo, därför att allt vi gör handlar om hur vi vill/tror att vi kommer att uppfattas av andra människor.

Eller hur?

Kommentarer
Postat av: Hanna

Nej jag håller inte med.

2012-02-29 @ 14:11:42
URL: http://hannakjonsson.blogg.se/
Postat av: Sara

Men man vill väl känna sig fin också? Jag älskar att vara nyduschad, nysminkad, ha på mig fina, rena kläder, då mår jag mycket bättre än om jag bara skulle gå runt i sånt som är bekvämt men fult. På ett sätt håller jag med dig men på ett annat gör jag det inte. Och tänk så mycket fulare världen blivit om ingen skulle bry sig om vad andra tyckte.

2012-02-29 @ 21:29:49
Postat av: Lilldjupa

Hanna: varför inte? Hur menar du?



Sara: på vilket sätt mår du bättre av att sminka dig? Känns det extra skönt i ansiktet? Eller på vilket sätt mår du bättre då?

Och vem bestämmer vad som är fint och fult?

2012-03-01 @ 07:18:24
URL: http://malinspng.blogg.se/
Postat av: Lilldjupa

men att vilja accepteras av omgivningen är nog en basic instinct, människan är ett flockdjur. De flesta mår dåligt av att stötas ut, därav flockbeteendet (min teori)

2012-03-01 @ 07:22:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback