Skärpning!

Var på Lindex igår för att köpa en till spidermantröja till Bus, hon är ju som jag nämnt, helt kär i honom.
Självklart fick vi gå till pojkavdelningen, egentligen inget mer med det.
Men.

Om 2 år eller så, när Jamie förstår att "det här är flickkläder och det här är pojkkläder", vad kommer röra sig i hennes inre då?
Kommer hon vara så stark och bestämd som mig och som jag hoppas att jag överför till henne? Kommer hon att välja de kläder hon tycker är snygga oavsett avdelning eller kommer hon att säga "NEJ" pga könsuppdelningen?
Det värker i mitt mammahjärta!
 

Varför tar klädtillverkarna för givet att endast pojkar gillar spiderman och endast flickor gillar Hello Kitty?
Jag vet många barn som älskar över dessa osynliga könsgränser.
När ska vi föräldrar och vuxna sätta ner foten och kräva en icke-uppdelning, och när ska de som tillverkar se sig omkring, öppna sinnet och våga gå mot strömmen.

När Jamie blir större tänker jag försöka hålla henne borta från sådana här affärer så långt som möjligt, just för att jag tycker att det ger henne fel intryck. Dessa stora skyltar som brölar ut Flickor 86-110 och Pojkar 86-110.

Varför behöver vi dessa skyltar? Vad skulle hända om det bara stod en storlek? Skulle föräldrar inte kunna köpa kläder till sina barn då? Måste de vara könade? Seriöst, vilket jävla BS!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback