Tur att inskolare innan mig är vänliga nog att delge sina tips.

Backmans krönika om no-no's vid inskolningen är listan jag tar med mig till sängs ikväll och läser på inför imorgon.
Ska skriva ut en kopia till mannen också.

Den innehåller ju allt man bör veta!

För er som inte orkar (fy skäms!) klicka på länken till den underbara mannens (Fredriks alltså) blogg har jag tagit mig friheten att stjäla listan och publicera den här (Notera dock att jag länkat till upphovsmannen, gett honom all cred- som sig bör. Även om jag drömmer om att en dag kunna skriva lika klockrent själv!)


"Skola in. Skola ut.

Jag skolar in min son på förskolan den här veckan. Det visar sig att det finns en hel del saker man ska ge fan i då. Jag har tagit mig friheten att sätta ihop en liten lista:

Inte kalla det ”dagis”. Inte kalla dagisfröknarna ”fröknar”. Inte ha mobilen på. Inte klä barnet i könsstereotypa kläder. Inte spilla bearnaise i kuddrummet. Inte gå runt och vara heteronormativ och hålla på. Inte fråga personalen vad de ”egentligen drömde om att få jobba med”. Inte be om lösenordet till det trådlösa nätverket. Inte berätta handlingen i Langoljärerna vid sovstunden. Inte klä barnet i militäruniform eftersom ”krig inte är könsstereotypt”. Inte utmana andra pappor på brottningsmatch. Inte bli full och dra den där om två irländare i en båt. Inte fråga vid vilken ålder de andra föräldrarna tycker att det är lagom att ”börja slå i uppfostringssyfte” när diskussionen handlar om huruvida barn ska få äta socker. Inte klaga på 3G-täckningen. Inte skratta när personalen refererar till sig själva som ”vi pedagoger”. Inte fräsa ”you are the weakest link – goodbye!” till ungen som äter sand. Inte skrika könsord när du slår tån i tröskeln. Inte skriva ”äter endast LCHF” under ”allergier och specialmat” i ditt barns hälsodeklaration. Inte föreslå att man kan ”gnugga nosen i bajset” som en kreativ problemlösning under potträningsperioden. Inte säga till din son att ”hon där begriper inte ironi för hon är tjej förstår du” så att de andra föräldrarna hör. Inte skrika ”men det var ju själva horan i Hasslarp då” när du slår tån i samma tröskel igen. Inte jämföra teckningstimmen med en sweatshop. Inte inleda mening med ”det här får man ju inte säga i det här jävla landet men…”. Inte dricka varmt kaffe. Inte beskriva andras barn med ”men det är ju helt sjuuukt vilket stort huvud hon har!”. Inte säga ”det där låter ju megajobbigt, vi brukar bara lägga honom och då somnar han och sover hela natten”.

Inte kalla det ”dagis”. Sa jag till er att inte kalla det ”dagis”? Okej."

 

av Fredrik Backman

 



Kommentarer
Postat av: Sara

Haha...en normal människa gör väl inte ca90% av de där sakerna i alla fall. Behöver man väl ingen lista för. Dessutom får man visst säga dagis, Mineas dagisfröken blev förvånad att jag visste att det heter förskola. De flesta säger dagis:) lycka till i morgon:)

2011-10-02 @ 20:56:18
Postat av: Malin

Jag tror att listan kan vara lite sarkastisk.. (;

Men den är galet rolig!

Det där med dagis tror jag är otroligt olika från förskola till förskola. Och person till person.

Jag säger också dagis (fast jag blir lynchad om jag säger det i skolan, hehe)

2011-10-02 @ 22:27:49
URL: http://malinspng.blogg.se/
Postat av: Hanna

Äsh alla öron passar väll i dessa?! Fast jag ser ut so en fjortis i stora ringar, detta trots min ålder..

2011-10-02 @ 22:47:26
URL: http://hannakjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback