#JulUtanKlappar

Eftersom vi sitter i den ekonomiska båt vi gör, har mamma och pappa sagt att det är klappförbud i år. Haha.
Jag älskar att ge bort julklappar. Jag har redan donat ihop några.

Men. Jag ogillar starkt denna trend, att det är så djupt rotat i oss att en Jul utan julklappar känns otänkbart.
Jag började nog skriva önskelistor mitt i sommaren när jag var liten!

Julen borde handla om allt annat än att bränna alla pengar man inte har i december.
Familj, vänner, gemenskap, mat!

Om jag vet att min mamma vill ha en ny brödrost till exempel, måste jag då gå och vänta på att det ska bli jul för att ge henne en sådan? Det handlar om att jag vill göra henne glad genom att ge henne något hon vill ha eller behöver. Eller hur?
Kan jag inte ge henne den 6 oktober då?
Samtidigt så oroar jag mig såklart. Hur blir lilla bus bemött om vi inte skulle ge henne julklappar? Ska det gälla alla utom barnen? När slutar de vara barn? Hur känner hon sig om alla hennes kompisar får högvis med julklappar och hon noll?

Som sagt. Jag får inga i år, jag ger inga (nästan) heller. Men Jamie blir nog överröst. Och egentligen vill jag ju det! Jag vill absolut ge henne.

Det handlar om att jag vill ge. Jag gillar inte att man går omkring och räknar med att få.

Egentligen borde jag skämmas. Som ens funderar på detta. Det finns faktiskt människor som inte har något att fundera på. De har inga pengar över. .slut liksom.
Jävla i-landsproblem!

Men tankarna går. Allt tack vare denna twitter; 

OscarHolst Oscar Holst ✔
Ljus, värme och kärlek sprids inte genom några jävla paket under en grön gran! När ska folk inse detta?? Röstar för en #JulUtanKlappar





Kommentarer
Postat av: Hanna

Jag älskar julklappar! Men det behöver inte vara mängder, bara det är en tanke bakom. Jag älskar att pyssla ihop dom, köpa dom, slå in dom, ge bort dom ja allt. Måste du ha allting svart eller vitt? Vi i vår familj nu har ju inte lika mycket julklappar som förut men vi har iaf några. Det tillhör faktiskt min jul. Det ena behöver ju inte ta ut det andra? Vi har gemenskap och massa mat och umgås massor!



Jag tror faktiskt att Jamie skulle bli ledsen om några år om hon inte fick en enda julklapp och sen fick höra om vad alla andra fick. Hela julen är väldigt fokuserad på julklappar i media. Dock behöver man inte överköpa tycker jag.

2011-12-01 @ 10:20:05
URL: http://hannakjonsson.blogg.se/
Postat av: MalinÖ

Jag vill inte se det i svart eller vitt. Eller sluta helt med klapparna tror jag. Det är bara det att jag blir så tokig på alla reklamer! Och hur man springer i panik dagen innan julafton för att man "måste köpa åt alla"

Det är just presenthetsen som jag är emot..

2011-12-01 @ 21:54:40
URL: http://malinspng.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback