Ingen mer lustgas i vårt län

Det talas om att ta bort lustgasen från länets förlossningssalar.
Detta pga miljöpåverkan, ozonlagret tex, samt att de som arbetar på förlossningen och är gravida kan skadas av lustgasen de andas in.
Självklart är detta allvarliga saker. Dock är jag ca noll insatt i hur mycket de faktiskt påverkar.
Som med allt annat, jag har ju inte tid att sätta mig in i sådant.

Däremot erbjuder jag ju mer än gärna mina åsikter om varför jag är emot!

Min förlossning med Bus var enligt journalen ganska normal. Jag var dock öppen 9½ cm under flera timmar, vilket gjorde värkarbetet långt och utmattande. Vattnet gick inte heller, så de tog hål på hinnan (?) åt mig.
Efter det flödade det vatten och urin över halva golvet medan jag satt på en sådan där pilates boll och struntade i det. Jag hade inte ens vett att skämmas när en sköterska sade "oj, här måste vi torka golvet".

Jag hade innan bestämt mig för att vägra all smärtbedövning utom lustgasen. När jag pratar med folk som är gravida säger jag "Det är det dummaste jag gjort. Ta all bedövning du kan få!"
Här kommer dock en bekännelse: Jag luras lite då.
För om jag ser mig själv i ännu en förlossningssituation, tror jag inte att jag vill ha några sprutor ändå..

Ryggmärgsbedövningen skrämmer mig då den kan ta bort värkarna och de naturliga krystningsreflexerna. Detta kan resultera i att man spricker mera då man inte kan kontrollera krystandet på samma sätt.
Nu sprack ju jag också, men sisådär 4 stygn och några i blygdläpparna.

Dock är ju jag helt övertygad om att om jag ska ha fler barn kommer nästa gå såå lätt.
Lurar jag mig själv? Troligt. Men samtidigt tror jag de flesta andra barn föds lättare än det första.
Inte alla dock. Jag är inte helt korkad och världsfrånvänd.

Så. Om lustgasen inte finns tillgänglig. Ska jag då föda med endast hjälp av meditation och andning. Ja, det går säkert. Men hur klarar man av att fokusera i smärta och rädsla?
Jag misslyckades med min lustgas varje gång, tog den försent och var konstant hög med samma starka värkar, men den där högheten gjorde det mindre smärtsamt ändå. På nå vis.

Kommer kejsarsnitten och ryggmärgsbedövningarna öka nu? Ja, det tror jag. Är det bättre? Det tror jag inte.
Kommer första-föderskor vara mera oroliga? Ja, det tror jag också.

Fast. Jag har ingen statistik eller pratat med några. Så jag vet ju inte. Men ändå..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback