Så vad gjorde då dessa män för speciellt?

Einstein
Albert Einsten, en tysk fysiker. Snälla säg att han inte behöver ytterligare presentation?

August Strindberg.
Räknas som en av Sveriges mest betydelsefulla författare. han var dock även dramatiker och målare.
han var inte speciellt förtjust i kvinnor skulle man kunna tro, av detta citat tex

"Nu har jag piskat henne så att hon blifvit en samvetsgrann mor,
och nu vågar jag lemna barnen åt henne,
sedan jag afskedat pigan, med vilken hon supit och horat"

Alla svenskar har väl hört talas om Hemsböborna? Även om de inte läst den (jag har det inte)

Freud
Sigmund Freud.
Bör egentligen inte heller behöva ytterligare presentation.
Men.. Visste du tex att Freud rekomenderade kokain som behandling mot ett flertal sjukdomar?

Gustav Vasa
Vi firar Sveriges Nationaldag den 6 juni på grund av att det var den 6 Juni 1523 som Gustav Vasa valdes till Kung. Vasa spelade stor roll i den arvsmonarki vi har idag och det ses som grundadet av den moderna nationalstaten Sverige. (vad nu det betyder..)
Vasa ville bestämma själv och använde sin makt för att minska kyrkans makt. Inte religionens, men kyrkans. Han ville ha mest pengar med andra ord. Han hade en hel hög med ungar och var en hänsynlös maktutövare..

Anna frågade också efter namnen på alla de personer vi fick se, då vi satt på lektion och fick se en powerpoint och jag letat upp bilderna jag presenterat här i bloggen själv (google- bilder) så slänger jag ut alla namn bara.
Vore roligt och höra era tankar!

Kvinnor;
Drottning Victoria, Marie Curie, Virginia Wolf, Jane Austen, Hilary Clinton, Alva Myrdal, Doris Lessing, Margret Thatcher, Simone Deboair (stavningen??) Finnborgardottir, Heliga Birgitta, Selma Lagerlöf, Kleopatra, Janice Joplin, Fredrika Bremen, Ada Lovelace, Rosa Lynn Crunkin
Män;
Freud, Lenin, Olof Palme, Strindberg, Oscar Wilde, Gustav vasa, Marting Luther King, Fidel Castro, Einstein, Påven Paulus, Picasso, Ghandi, Tutankanon, Jimi Hendrix, Shakespear, Nobel, HC Andersen

Anna frågade ju också om jag inte medvetet lade ut bilder på svåra kvinnor och lätta män, och mitt urval baserades helt på egoistiska skäl. Det var personer som jag fann intressanta, som jag anser att vi borde ha koll på då jag tycker de åstadkommit något viktigt!
Som Freud; hans tankar kring psykologi lever kvar, Ada Lovelace- första dataspråket! Vasa- han är orsaken att 6 Juni numer är en röddag, Marie Curie- radioaktiviteten, hallå! osv osv.. (;

OBS! Tanken var att länka Anna i detta inlägg, men då blogg.se har ngt jävla tjafs med error så tycker jag ni kör old School och besöker hennes blogg genom att kopiera denna adress; http://80talisten.blogspot.se/



Kommentarer
Postat av: Niclas

Orättvis beskrivning om Vasa tycker jag.

Har du inte hört talas om Gustav Vasas bibel? Han var den första som förenade det svenska skriftspråket med det svenska talspråket, och uteslöt att lägga in en hög med utländska termer från både tyskan och franskan.

Varje vecka så skickade han även ut brev till olika kommuner där han antingen hade ärenden eller bekanta, i perfekt skriven svenska som alla kommuninvånare kunde ta del av och bli inspirerade till att lära sig att läsa och skriva.

Med andra ord, Gustav Vasa har haft en enorm påverkan på vårt svenska språk som vi har idag!



För övrigt väldigt lätta män du valde ut... :P

2012-06-07 @ 08:45:38
Postat av: Niclas

Gah, skrev precis ett 20-radigt långt inlägg på om hur mycket du hade uteslutit av Gustav Vasa, skriver det igen någon gång då jag orkar...

2012-06-07 @ 08:47:46
Postat av: Anna

Jag vill bara påpeka att jag inte trodde att du hade valt ut de lätta männen och de svåra kvinnorna. Bara att för sakens skull få se alla.:)



För övrigt känner jag igen namnen på alla männen. Men Doris Lessing, Fredrika Bremen och Rosa Lynn Crunkin har jag ingen aning om vilka det är.



För övrigt tycker jag Freud ser alledels för "normal", empatisk och städad ut på hans bild. Alla vet ju att han var en psykiskt störd sexgalning.;)

2012-06-07 @ 11:53:23
URL: http://80talisten.blogspot.com/
Postat av: Hanna

Jag kände igen många av killnamnen. Men det känns som att dom hade valt mindre kända kvinnor också. Typ Selma Lagerlöf är ju någon som är i klass med karlarna tycker jag.

2012-06-07 @ 15:20:51
URL: http://hannakjonsson.blogg.se/
Postat av: Lilldjupa

Niclas: Vad du är allmänbildad! Hade jag ingen aning om Vasa. Älskar dig massa och varje dag lär du mig ngt nytt <3



Anna: Nä, förstod nästan det ;) nä några av kvinnorna var svåra, men läraren berättade vad de gjort och det var intressant! Och Jaa, Freud var väl inte riktigt riktig han! Hehehe



Hanna: läraren sade att hon försökt välja ut man-kvinna som gjort ungefär liknande saker.. Selma var med! :)

2012-06-07 @ 20:41:12
URL: http://malinspng.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback