jag har haft finbesök i Bloggen ju!

Hjälp, här går dagarna. Jag försöker tjäna ihop till mat och ta igen lektid med Bus också har självaste LadyD vart här och kommenterat.
Då blir jag skakis i fingarna. Min husgud liksom, den person som verkligen öppnade mina ögon för genus och jämtställdhet.
Jag hade kanske inte förstått hennes blogg utan skolan, det var ju ändå där jag fick hennes tankar bekräftade, sen rullade det på och nu skäms jag över hur jag betett mig vissa gånger.

Det blev en väldig rabalder av mina inlägg, där jag skrev att jag funderade på hur Bus hade blivit om vi gett henne andra leksaker.
Hallå! En fundering. Kommer ju aldrig kunna veta, kan inte gå tillbaka i tiden.

Sedan såklart det heliga Disney. Ja. JAG vill inte visa det för BUS nu, ok? Lika som att jag inte köper Bamse heller, pga hon kan inte ha allt och hon gillar Shaun och Timmy så vi kör på Shaun och Timmy.
Ok med DIG?!

Det kanske låter som jag "könar" väldigt hit och dit, och jag skulle vilja påstå att jag inte gör det. Men att jag är medveten om vad världen anser som "pojkigt" och "flickigt".
Jag skrev också att många inte könar på samma sätt idag, då vi inte tänker på samma sätt, och jag pekar inte ut någon "elak massa".
men jag vet att det finns föräldrar som inte vill att deras söner skall ha rosa. Tex. Och jag tycker det är tråkigt att ett barn ska gå miste om en färg pga sitt kön.
Rosa är ju en underbart fin färg!

Det här att ha uppdelade kläder efter kön när barnen är små är för mig obegripligt.
Barn är barn. För mig ska barn ha slitstarka kläder som de kan röra sig i. Leka, hoppa, ramla.
Och de ser lika ut i kroppen lääänge. Inga stora pungar eller bröst som behöver speciella plagg.

Varför är det så viktigt att de ser olika ut? Varför är det så viktigt att dela upp oss i män och kvinnor? Varför varför varför?

Jag tror faktiskt inte att jag skulle se fel på Sara och Niclas om de kom gående, även om de hade likadana kläder. Jag tror inte heller att jag helt plötsligt skulle få en enorm lust att ligga med en tjej och inte en kille bara för att män och kvinnor inte var så jävla fast i sina fack!

Nu åker jag och jobbar några timmar.
Förresten så är jag lite smygkär i våran nya RC. Hen är en sådan person som får en att känna sig otroligt viktig, som att hen bryr sig vad en säger, en som verkar vara vän med hela världen och faktiskt bryr sig OM hela världen. Ja. helt underbar helt enkelt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback