När jag kritiserar manligheten som norm kritiserar jag inte mannen i sig

De flesta män jag känner spelar inte på att de är normen. Många vet nog inte ens om det.
Det är tråkigt att det är vanligt med överfall och våld på kvällar, nätter, helger som gör att kvinnor och tjejer är rädda för att gå ute ensamma, jag vet inte om flest kvinnor eller män råkar ut för misshandel den tiden.

Jag tror att anledningen till att det finns självförsvarskurser mm speciellt för kvinnor är för att kvinnor är lite svagare och ses som svagare än mannen.
Inte pga att vi ser alla män som farliga.

När jag läste om normkritisk pedagogik stod det inte någonstans att männen var farliga, att det var männens fel till Krig och liknande. Men det inte sagt att det inte var en människa av manligt köns fel att andra världskriget tog plats.
Det handlade om att introducera mer historia, till exmpel om homosexuellas rättigheter, kvinnokampen eller hadikappades historia.
Aldrig ta bort historian om männen eller amerikanerna eller de vita pga att de är normbärare utan för att lägga till fler personers perspektiv för att få en helhet. Och för att ifrågasätta VARFÖR är inte homosexuellas kamp för lika rättigheter viktig? till exempel.

Att mannen är norm är inte heller något jag tror vi kan skylla på männen idag.
Mendel-Enk skriver i boken "Med uppenbar känsla för stil.." att mannen idag inte är orsaken till normen men han är ändå lite bekväm i rollen, och detta är anledningen att männen inte direkt kämpar för att göra sig av med stämpeln.

För är det ändå inte lite skönt att känna att man är det större, starkare könet? Det bättre valet i många situationer? Att ändå inte behöva vara lika rädd när man går ute på nätter?

Jag är rädd när jag är ute. Men inte för män. Jag är livrädd för drogpåverkade människor.
Det tycker jag är riktigt läskigt.
För jag har fördomen att alla drogpåverkade människor är oförutsägbara och därmed farliga.
Det är inget jag skäms för. Det tänker jag inte ändra.
Jag hatar satans knark och alkohol som gör människor till någon annan än de egentligen är.

I Hjernevask talades det om våld. Att män är mer benägna att ta till våld vid hot.
Jag har sett Niclas på jobbet när jag har blivit hotad och svuren åt och kallad fitta.
Han blir mörk i ögonen och spänner upp sig, förmodligen omedvetet.
Jag har även känt hur jag själv blir spänd, stirrig och svart i blicken när jag hörde att han blivit mordhotad på jobbet.
Jag tror kvinnor och män reagerar likadant när någon hotar den som är oss kär.

En gång, när jag var 18, var jag så nära att åka och (försöka) spöa upp en kille som varit otrogen mot min vän samma kväll som hon fick veta att hon var gravid.
Jag var så rasande att jag såg rött.

Men om jag säger "ska jag slå den jäveln!?" så säger folk nej, och tänker att "hon får stryk av han"
Om Niclas skulle säga "ska jag slå den jäveln?" så tänker folk "nej, de kan båda bli skadade"

Är det sant att jag aldrig skulle klara en kille? Kanske.
Är det rätt att tänka så? Nej, det tycker jag inte!
Men är det männens fel? Nej, jag tror faktiskt inte det!

Kommentarer
Postat av: HannaKJonsson

Bra där Malin äntligen någonting jag kan ta åt mig rakt av! Även om jag inte håller med.

2012-01-20 @ 14:09:50
URL: http://hannakjonsson.blogg.se/
Postat av: Lilldjupa

vad är det du inte håller med om nu då?! :P

2012-01-20 @ 16:22:46
Postat av: HannaKJonsson

Jag är bara rädd för män när jag är ute aldrig tjejer tex.

2012-01-20 @ 16:56:07
URL: http://hannakjonsson.blogg.se/
Postat av: Lilldjupa

Haha, ja men det är väl inte fel att vara skeptisk mot alla som är ute på natten.. ;) förutom om de har hund förstås!

2012-01-20 @ 22:06:41
URL: http://malinspng.blogg.se/
Postat av: Mariel

jag är rädd för alla möjliga våldsamma personer när jag e ute sent om natten. så jag undviker att vara det =) det har hänt flera gånger att tjejer blivit nerslagna av tjejGÄNG. det känns så obegripligt eftersom jag tidigare i mitt normativa tänk - tänkt att tjejer inte slåss. bara killar.



anyway. Bra inlägg. jag gillar heller inte när man skuldbelägger varken män eller kvinnor. vi alla föddes in i detta samhälle och är alla påverkade. men det är egentligen positivt att vi insett det ojämställda. och försöka se Framåt. FÖrändra allt det som blivit fel =)

2012-01-24 @ 10:01:01
URL: http://mixifamily.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback