jag ÄLSKAR rosa

Den är en sådan snygg färg. Jag gillar rosa kläder, rosa väskor, skor, muggar osv.
Och det blir så galet snyggt tillsammans med svart, grått eller brunt!

MEN. Jag vågar inte köpa för mycket rosa nu. Jag har blivit helt skadad och OM Jamie har ngt rosa så "dämpar" jag det med andra färger eller "typiska killkläder" (typ efter morbror)

Vad är egentligen viktigast? Vilken färg hon har eller vad jag tycker är snyggt?
Självklart är det viktigast med bekvämlighet och slitstarkhet, men sedan då? Nu innan hon kommit på själv vad hon gillar.

Jag ser det som en skyldighet av mig som förälder att erbjuda henne alla regnbågens färger. Allt från vitt till svart.
Men jag själv då?
Måste jag tona ned mitt rosa så hon inte vill härmas och därav bli en "flickig flicka".

Ibland önskar jag att jag inte hittat och plockat upp de där satans genusglasögonen.
Malin för 2 år sedan hade glatt köpt allt rosa hon kunnat hitta, gärna med katter och hästar.
Och öst över ungen.
Utan reflektion över hur jag kunnat styrt hennes "egna val" då.

Det ÄR lättare att inte behöva engagera sig. Att bara flyta med strömmen.
Men det är helt emot mitt motto (som ska stå i min header bara Hanna orkar fixa designen åt mig igen, haha)

"Bara döda fiskar följer med strömmen"



Kommentarer
Postat av: Sara

Men bara för att hon har rosa så blir hon ju inte automatiskt en flickig flicka. Och vad är det förresten som är så fel med att vara det? Hon kan väl visst vara klädd helt i rosa en dag likaväl som hon kan vara klädd helt i gult, blått, rött eller brunt. Det är bara en färg, hon kommer inte bygga upp hela sin personlighet runt den färgen:)

2011-10-24 @ 19:56:03
Postat av: MalinÖ

Är hon helt klädd i rosa är chansen stor att hon bemöts på ett "flickigt" sätt av omgivningen, som sedan leder till att hon uppfattar att hon ska vara på ett visst sätt pga att hon är flicka..

Tror inte heller det skadar med en dag, men jag känner att för hennes skull vill jag variera det så mycket det går.

För bemötande, förväntningar och stereotypa föreställningar från omgivningen kan begränsa henne..

2011-10-24 @ 22:22:06
URL: http://malinspng.blogg.se/
Postat av: Sara

Jag klär ofta Minea i rosa och visst att folk säger att hon är söt, fast det har jag inget emot, blir bara glad då:) men annars tycker inte jag att hon blir begränsad, varesig på förskolan eller av någon annan. Hon blir bemött på samma sätt även när hon har andra färger. Dessutom tycker jag att rosa en tuff färg, rosa och svart ihop är skit tufft:)

2011-10-24 @ 23:00:21
Postat av: MalinÖ

Jag menar inte att klanka på dig, det vet du :)

Minea är så jäkla cool, svårt att bemöta henne som en svag liten tjej, tyvärr vet jag inte hur Jamie blir bemött av andre!

Din förskola verkar så himla bra, medveten. Det är jag glad för. Det är så skönt! Då kan hon forsätta vara så stark som hon är ;)

Rosa ÄR en tuff färg. Det tycker jag med! :)

2011-10-25 @ 07:24:18
URL: http://malinspng.blogg.se/
Postat av: Hanna (från wordfued) :)

Tänkte bara flika in att frisyren har väldigt stor inverkan, större än kläderna i vårar fall. Jag kan klä Loke i de blåaste blått men endå tror 9 av 10 att han är en tjej! Han har långt lockigt hår. Han kan få flera kommentarer under samma dag från olika människor, som t.ex "åh vilken duktig storasyster", "den här väskan skulle passa henne" osv. Jag har faktiskt slutat säga: han är en kille. Det händer ju hela tiden så jag har slutat bry mig. Men det jag tänker på är att alla verkar ju dra sina slutsatser för hans långa hår eftersom kläderna ger noll hintar om att vara "tjejiga".

2011-10-25 @ 08:48:16
Postat av: MalinÖ

Hanna: vad kul att du hittat hit och ger mig en helt ny syn på saker och ting!

Såg ju en bild på Hannas blogg på Loke och han var så himla fin. Inte såg han ut som en flicka heller tycker jag :)

Men det är så typiskt att folk ska ha förutfattade meningar och absolut måste köna barnen!

Där kommer ju det där med Hen in. Vet man inte namn eller kön kan man säga Hen så lägger man inte värderingar eller trampar någon på tårna :)

2011-10-25 @ 12:34:45
URL: http://malinspng.blogg.se/
Postat av: Sara

Nej Malin inte hen! Avskyr det ordet, det finns inget hen. Finns bara han eller hon, inget mellanting. Men håller med Hanna att frisyren har nog väldigt stor betydelse. Vet man inte så kam man kanske lite diskret fråga "förlåt men är det en pojke eller flicka?" istället för att anta. Dessutom är Jamie också tuff så varför skulle hon bli bemött på ett annat sätt än Minea blir om hon bär rosa? Tycker inte att du ska oroa dig så mycket över det här utan klä henne i de kläder som du vill och tycker är bra och fina:)

2011-10-25 @ 13:21:14
Postat av: Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag

Klart hon kan ha massa rosa om du gillar det. Jag följer Lady Dahmers blogg och börjar ha lite koll på genus men jag väljer att ignorera vissa bitar. Som det här med rosa, herregud, det är bara en färg.

2011-10-25 @ 21:06:47
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag

Och varför måste det ena utesluta det andra. Det är inget fel i att vara en "flickig" flicka.

2011-10-25 @ 21:07:15
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: Malin

Sara- Jo Hen. Jag har faktiskt börjat acceptera det.

Som när jag var gravid och inte ville säga "den" om bebis i magen, då sade jag ju hon oftast.

Då frågade alla "åh, vet ni att det ska bli en flicka?" så fick man förklara att "nej, jag vill inte säga Den".

Jag tycker hen kan vara ist för att säga "vad sa han eller hon" eller "den", faktiskt.

Men bara när man inte vet.

Jag skulle inte ta illa upp om någon sade Hen om Jamie (;

Hanna((fialotta)) ja, jag tar inte åt mig av allt hon säger/skriver heller.

Men hon är ju så vettig och övertygande! haha

Men som Hanna (från wordfeud) skrev så verkar kläderna och färgerna blivit mera accepterade på alla barn och ja, rosa är ju bara en Färg..

Och Sara- Jamie ÄR inte lika cool och tuff som Minea (än iaf, haha) hon är tystare, försiktigare.. Hoppas hon blir en lika virvelvind som Nea!

2011-10-26 @ 09:51:59
URL: http://malinspng.blogg.se/
Postat av: Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag

För övertygande ibland men jag har gjort ett val att bara ta till mig det som jag vill använda i vår vardag.

2011-10-26 @ 10:39:49
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: Malin

Ja Hanna, vissa saker känns "för mycket".

Och det viktigaste är ju att vi och barn mår bra (:

2011-10-26 @ 11:27:21
URL: http://malinspng.blogg.se/
Postat av: Hanna

Nää gud färger och frisyrer.. jag tycker faktiskt att dessa grejer är så underliga. Om jag skulle ha barn så skulle jag vilja "bygga upp" ett starkt och självsäkert barn som kan ta sina egna beslut när den är tillräckligt gammal och klok. Jag skulle aldrig i hela mitt liv kalla mitt söta lilla barn för hen?!



Ush jag blir faktiskt lite irriterad nu igen när jag har varit inne på den där jäkla LD blogg. Fy vad jag ogillar hur hon skriver. Jag vill inte se världen genom hennes konstiga ögon. Vart har hon vuxit upp liksom? Eller vart har jag vuxit upp? I den bästa av världar?!

2011-10-30 @ 12:23:31
URL: http://hannakjonsson.blogg.se/
Postat av: Malin

Hanna- jag skulle aldrig kalla Jamie för HEN heller, eftersom jag vet vad hon heter.

Men om hon kommer hem och säger "jag har träffat en ny kompis idag!" så skulle jag kunna fråga "vad heter hen då?" För jag vet ju inte om det är en pojke eller flicka..

Så.

2011-10-31 @ 09:30:55
URL: http://malinspng.blogg.se/
Postat av: Malin

och ja, jag tror faktiskt du har vuxit upp i den bästa av världar, och jag är glad för din skull (:

2011-10-31 @ 09:31:43
URL: http://malinspng.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback