Nej, det är inget påhitt..

Ingemar Gens, Från vagga till identitet- Hur flickor blir kvinnor och pojkar blir män, Seminarium, 2002


"I förskolan och skolan tar läraren ofta hjälp av flickorna för att försöka kontrollera pojkarna. Mycket vanligt är att man sätter pojke bredvid flicka, pojke bredvid flicka för att skapa distans mellan pojkarna och för att flickorna snabbt och effektivt skall lyssna in pojkarnas behov och tillfredsställa dem."


Kajsa Wahlström, Flickor, pojkar och pedagoger, UR 2003


"Hur har pojkar det idag? Jag har ofta hört omedvetet föraktfulla ord på förskolor jag besökt runt om i Sverige. Pojkar ges ständigt bekräftelse baserad på negativa förväntningar och situationer. De uppmärksammas för saker de inte borde ha gjort eller inte gör. De får ständigt stå i ett negativt centrum."

"Att bli medveten om våra stereotypa könssätt är ett stort steg mot ökad jämställdhet."

"Ganska ofta förs diskussioner om jämställdhet utifrån deltagarnas egna föreställningar- men utan saklig grund och fakta. Då är det svårt att skaffa sig distans till det invanda och se de normer som styr oss."

"Det finns säkert många orsaker till att jämställdhetsarbete inte tas för självklart. Visst kan det handla om ren okunnighet, men det börjar bli svårt att skylla på sådant när forskningsresultaten blir allt fler och erfarenheterna av jämställdhetsarbete blir allt större."


KAJSA SVALERYD, Genuspedagogik, Liber, 2002

"Under sin uppväxt ges flickor mycket uppmärksamhet för sina yttre attribut, att de är söta och fina i håret. De får även uppmärksamhet för vad de gör och hjälper till med. Detta leder till att de många gånger identifierar sitt egenvärde med vad de gör för andra och hur de ser ut"

Jämställdhet gör världen rikare

Iniativ: SIDA i samarbete med Den Globala Skolan

Produktion: Jupiter reklam

2006

"Den manliga överordningen handlar om små subtila signaler i allt från vilka röster som hörs i klassrummet till vilka som syns i media och vem det är som sitter i bolagsstyrelser. Ja, överordningen märks till och med i hur kvinnor och män sitter. Män tar plats. Kvinnor kryper ihop.

Det är inte meningsfullt att försöka hitta en orsak till den kvinnliga underordningen, det genuspedagogiska arbetet måste koncentrera sig på att förstå och förändra de processer som både män och kvinnor ingår i. Processer som gör att kvinnor och män upprepar manligt och kvinnligt generation efter generation."


Så varför bry sig?

Ja, hur kan man inte?!

Och JO, (LD har så rätt) Ditt sätt att uppfostra Din unge påverkar Min.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback