"maktlekar" är INTE ok

Genom att på nära håll iaktta pojkar som leker dessa s.k "maktlekar" kan man se att det är otroligt mycket aggressivitet involverat.
Det finns inte rum för skratt eller empati. Om någon gör illa sig ordentligt och kanske gråter finns ingen förståelse.

Även om detta skulle vara någon sorts nedärvd biologisk handling så kan jag inte tänka mig varför den skall uppmuntras? Få personer behöver slåss för att överleva idag, och man kommer betydligt längre om man lär sig att kommunicera, tala för sin sak, att diskutera. Det är förmodligen en bättre överlevnadsstrategi idag.
Därför tycker jag inte att det är ok!

Och hur ska vi kunna säga till barnen att det är ok att slåss när man leker en viss lek, men det är inte ok att slå de som inte är med i leken? Eller att man inte får sparka ned varandra när man spelar fotboll?
Gränserna i barns lek är ofta suddiga, ibland osynliga.

Som blivande förskollärare säger jag nej till allt våld!

Vad barnen gör på sin fritid kan jag inte kontrollera, men när de är i min vård så är det inte ok.
Jag har sett vilken skada dessa "lekar" kan göra.

Om nu detta är ett "måste" för pojkar, att slåss, sparkas, håna varandra, mobba varandra, på grund av biologiska orsaker, då får de hålla på med det hemma.
Och inte i mitt hem, på min förskola, och framför allt inte i närheten av min unge!

Kommentarer
Postat av: Hanna

Återigen, det börjar när barnen är små! Vi säger "äh, killar är sådär" "och tjejer är tvärtemot" "tjejer ska ta hand om killarna" osv.

Också är detta beteende inget konstigt!



Mitt inlägg hade ingenting med hur olika tjejer och killar är.

2012-03-17 @ 12:45:23
URL: http://hannakjonsson.blogg.se/
Postat av: Lilldjupa

Nej, men genom att vi säger att "killar är sådär" tar vi ifrån dem ansvaret, man kommer undan genom att skylla på biologin! Och tjejer får höra att killar är sådär, så vi förlåter och tar tillbaka dem.

2012-03-17 @ 13:00:42
URL: http://malinspng.blogg.se/
Postat av: Hanna

Det var super mysigt!

2012-03-18 @ 16:42:58
URL: http://hannakjonsson.blogg.se/
Postat av: Martin J

Varför sätter du ett likhetstecken mellan maktlekar och att slåss, hånas och mobbning?



Om du säger nej till att våld varför talas det då aldrig om det psykiska våld som flickor tidigt börjar använda mot varandra och mot pojkarna i skolan?



Kanske beror det på att förskolelärarna till 96% är kvinnor. Kvinnor som dessutom gjort ett oerhört könsrollskonservativt yrkesval. Ofta har man också gått en utbildning styrd av feminister som inte tycker om män. Inte underligt att pojkar från tidig ålder trivs sämre i skolan än flickorna. Med manshatande lärare är det svårt att trivas i skolan som pojke.

2012-03-20 @ 15:44:11
Postat av: Lilldjupa

Varför tror du att all förskollärarutbildning är styrd av feminister? Varför tror du att alla förskollärare är manshatande? Väldigt starkt att dra alla över en kam så från din sida också.



De maktlekar jag menar är de där leken går ut på att göra illa varandra, fysiskt eller psykiskt. Och det är en slags våld enligt mig och eftersom det endast är till för att skada andra anser jag inte att det har någon plats i förskolan där barnen skall lära sig saker som att läsa, skriva, värdegrunden! Att alla är lika värda och ingen förtjänar någonsin att bli illa behandlad.



Jag önskar fler män arbetade inom förskolan då jag tror det är bra för barnen att ha både manliga och kvinnliga förebilder som de kan se upp till och söka tröst hos.

Varför ÄR förskollärare så dominerat av kvinnor?! Alla kvinnor inom förskolan jag träffat (det är en hög!) önskar fler män.

2012-03-20 @ 20:24:15
URL: http://malinspng.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback