Att hata ett ord..

Språkrådets nyordslista 2011
Jag har valt ut orden Bröllopsklänning att hata.
För fan, det heter faktiskt Brudklänning!
Sluta använd ordet bröllopsklänning, det är helt onödigt!
Det finns redan ett ord; BRUDKLÄNNING.

Jag blir verkligen helt tokig på att folk använder ett annat ord, för ord som jag inte gillar borde inte få finnas. Ok?
Fattar du nu? Det finns inget som heter Bröllopsklänning, det heter Brudklänning FFS!
Förresten, ordet Padda.
Padda är faktiskt ett djur! Inte någon dataskärm. Det ordet hatar jag också.

För jag har inget annat bättre för mig i mitt liv, så därför går jag på "hata-ett-ord" krig.

Kommentarer
Postat av: Sara

Hmm.., jag viste inte att padda var en dataskärm, aldrig hör talas om. Visst kan man har två ord för en sak eller ett ord för två olika saker. Men en människa är ingen sak. Hen är inget ord som redan finns för nånting annat. Hen är ett nytt ord som nån hittat på. Vissa tycker att det är bra (du) och vissa tycker att det är dåligt och vissa bryr sig inte särskilt mycket (jag). Men jag kommer inte använda ordet hen. Tycker inte att det underlättar på nåt vis. Som nån sa på min praktik "när jag hör ordet hen så tänker jag på en höna".

2012-03-27 @ 11:37:51
Postat av: Lilldjupa

Padda är slang för I-pad. I-pad är ett ord som någon hittat på. Precis som Hen.

Någon har även hittat på ordet bröllop. Och klänning. Eftersom vi från början av människans existens inte hade några ord. Alls. ALLA är är PÅHITTADE!



När jag hör ordet barn tänker jag på lada.

Eller när jag hör tupp- cock- tänker jag på (ja, du vet)

Jävla fånigt resonemang.

2012-03-27 @ 12:26:28
URL: http://malinspng.blogg.se/
Postat av: Sara

Såklart alla ord är påhittade men hen är ju ingenting. Vad är en hen egentligen? En människa? Finns redan ord för det. Likasom att du inte förstår varför folk blir upprörda över ett ord så förstår inte jag varför du blir upprörd över att folk blir upprörda. Vill man använda hen så gör det, vill man inte så gör inte det.

2012-03-27 @ 12:46:19
Postat av: Lilldjupa

Ja, om det ändå vore så enkelt..

Hen är inte något ting, det är inte ledsen heller.

Hen är ett ord som kan användas om du talar eller skriver om en person du inte vet könet på.

seriöst, hur mycket kan det uppröra?

2012-03-27 @ 12:53:29
URL: http://malinspng.blogg.se/
Postat av: Charlotte

Ponera att den som gifter sig är en hen som inte känner sig bekväm med det könskodade ordet brudklänning - som ju förutsätter att klänningen bara är till för hen som är brud.



Men egentligen är jag emot både "hen" och "bröllopsklänning". :)

2012-04-01 @ 21:56:53
URL: http://charlottehitochdit.wordpress.com
Postat av: Lilldjupa

Charlotte: Tänkte inte så långt.. Alltså jag kan förstå folk som hör ordet "hen" tänker "jaha, nej jag tänker inte använda det" och så var det inge mer med det liksom.

Men att gå på hat-rants, att demonstrera EMOT det. Jag förstår inte det? Vad spelar ännu ett ord i ordlistan för roll liksom?

Det finns massa ord jag inte använder, "polemik" till exempel, inte kommer jag gå ut och hata på det bara för att jag väljer att säga "meningsstrid" istället..

2012-04-03 @ 09:16:16
URL: http://malinspng.blogg.se/
Postat av: FumikoFem

Ah okej, så det heter bröllopsklänning? trodde det hette brudklänning. Oki.



Lulz..

2012-04-04 @ 06:13:04
URL: http://fumikofem.wordpress.com/
Postat av: Isacs Mamma

haha har aldrig reflekterat de, men nu när du säger de så reagerar jag:P

2012-04-04 @ 07:59:29
URL: http://isacsmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback