Vi tycker inte lika, men jag tycker mycket om dig!

Min underbara vän Hanna och jag har delade åsikter om nästan allting känns det som.
Genus, kön, invandring, bantning, vem man ska lägga energi på (hehe) osv.

Men det är ingen jag känner mig så trygg att diskutera med eller tycka precis tvärtemot.
Hon invaggar mig i trygghet. Jag vet ganska exakt var jag har henne, och även om vi tycker olika så gör inte det oss till ovänner. Jag vågar säga emot.
Mycket beror det på att vi inte bara kastar ur oss "såhär är det, BLÄ" utan vi PRATAR verkligen om saker och ting. Förklarar för varandra hur och varför vi ser på saker.

Min panikångest är verkligen på väg att lämna mig och krypa in under den där slemmiga stenen inom mig. Jag känner hur den mörkgröna, kvävande dimman börjar lätta och jag ser mitt rosa skimmer igen.

Så igår var Bus på väldigt dåligt humör, så när jag inte orkade prova mer bus så bäddade jag ner henne i vagnen och tog en promenad ner till Hanna på stan.
Så fort jag kom in och satte mig i hennes soffa kände jag att aah, jag vill aldrig gå hem!
Jamie kände nog något liknande för hon pysslade på med att äta på ljus, massageolja och leka med Ballens leksak.

Hanna skriver såhär i ett inlägg;

"Jag "gillar läget" tycker att det är helt okej att kvinnor är lite ömkligare och män lite starkare.
Det stör inte mig speciellt mycket, eller egentligen inte alls.
Men när man går djupare i ämnet så blir det att tjejer bemöts med daltning och hanteras på ett annat vis än killar. Frågan är om det är dåligt? I min värld är det inte dåligt."


I min värld är ju detta vad jag vill utrota. Jag vill inte att jag eller speciellt Jamie, ska växa upp och bli daltad med, att Jamie skall ses som mindre kompetent än de pojkar hon leker/går i skolan/jobbar med.

Jag är inte dum, jag vet att det finns biologiska skillnader mellan pojkar och flickor.
Niclas är starkare än mig, kommer han förmodligen alltid att vara. Om jag inte orkar lyfta något så gör han det.
Men i övrigt? Nja..
Om Jamie växer upp till att älska fotboll och bilar vill inte jag att hon ska se hur alla andra flickor runt omkring sig leker med dockor och klär ut sig, att hon ska känna sig utanför eller icke-tjejig pga sina intressen.
Jag vill inte att hon ska bli bortvald på fotbollsplanen pga sitt kön. Eller få höra "äh, tjejer kan inte spela fotboll!" när det är rast och ungarna ska ut och leka. Inte ens om det är på skämt.

När Jamie blir stor hoppas jag att hon kan få göra vad hon vill, att hon skall få ett jobb baserat på sina kunskaper, som hon fått lov, och vågat utveckla, oavsett vilka de är, inte på grund av att hon har en snippa!

Och även om jag och Hanna tycker precis helt olika här, så vet jag att vi vill samma sak. Och jag skulle aldrig kunna (vilja) säga till henne "Du har fel" för hon har precis lika mycket rätt som jag att tänka på sitt sätt.

Faan, skulle ju skriva om post-strukturalism och aktionsforskning nu..
Men texten är på engelska. och facklig. och måste översättas. och jag måste använda googletranslate på vartannat ord.

Blä. Ja, BLÄ!


Kommentarer
Postat av: HannaKJonsson

Jag tycker inte att man ska lägga så mycket fokus på just tjej och killgrejen utan jag vill bygga/skapa starka barn som inte bryr sig om sånt.



Jag har inte blitt daltad med på grund av att jag är tjej. Jag tycker inte om daltandet överhuvudtaget men jag kan fan inte få fram allt jag tänker på samma gång haha..



Vet att dett a är otroligt viktigt för dig och jag förstår dina synpunkter och tankar men jag tror inte jag kan tänka så långt för det är himla långt kvar tills vi är där du vill vara. Jag vet inte ens om jag tror att det är möjligt, vilket gör mig till en bakåtsträvare. Men för just nu känner jag att det är okej. Jag är ju mycket mer informerad nu efter alla våra debatter iaf!

2012-01-19 @ 14:28:42
URL: http://hannakjonsson.blogg.se/
Postat av: MalinÖ

Men även om du inte är insatt som du säger, så vill vi ändå samma sak: bygga starka barn!

Det är ju ändå det viktigast. Och du säger ju själv att man inte ska lägga fokus på kill/tjej grejer, precis som genustänkare vill ;)

2012-01-19 @ 16:41:03
URL: http://malinspng.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback