Here we go again!

För inte så länge sedan skrev jag om att Bollnäs Kommun ska spara pengar. Genom att byta ut smör och mellanmjölk mot Milda och Lättmjölk.
Detta har nu hänt.

Ja, jag är upprörd. Jamie får all sin energi från mjölk och frukt och lite smörgås på förskolan, då hon vägrar äta mat.
Min vän Sara påpekade att hela kommunen inte kan anpassa sig efter ett barn, men jag tror verkligen att alla barn skulle gynnas av att få riktig mjölk!

Så. Jag har nu skrivit en insändare i Ljusnan, ska försöka dra ihop mina vänner Sara, Hanna och Erika för ett brainstorming möte eftersom jag nog inte klarar av att reda ut detta helt ensam.
Jag får tips från människor jag mött på Twitter och hittat en hel massa artiklar genom Kostdoktorns blogg.
Till exempel en artikel som undersöker sambandet mellan margarin (inte smör) och astma och allergier..

Ja, detta fortsätter imorgon, nu ska jag bege mig till skolan och försöka redovisa en artikel utan röst.

Kommentarer
Postat av: Sara

Men saken är ju den att de aldrig har fått "riktig" mjölk, utan mellanmjölk. Och om Jamie får "riktig" mjölk och smör hemma så borde hon klara sig, så mycket är hon inte på dagis. Vad jag vet så brukar inte ni ha henne på dagis så pass länge om dagarna. Tyvärr så tror jag inte att du kan ändra beslutet. Tycker att du ska fokusera på att få Jamie att äta istället. För då kommer hon kunna klara sig hela dagen. En sak som jag tänkte på när jag var hos dig är att ni inte verkar äta tillsammans, du lagar mat till Jamie men äter inte själv. Barnen gör ju som vi vuxna gör och jag tycker absolut att ni ska äta tillsammans. :) hoppas du inte tar illa upp:)

2012-02-14 @ 13:42:01
Postat av: Sara

Dessutom, det är 1,5% fetthalt i mellanmjölk och 0,5% i lättmjölk. Det skiljer alltså 1% fetthalt mellan mjölkarna, det är inte så mycket faktiskt. Och priset på de båda mjölkarna är ungefär detsamma så tror inte det är för att de ska spara pengar.

2012-02-14 @ 15:28:00
Postat av: Anna

Vad jag har hört så tar kroppen inte upp kalciumet lika bra från lättmjölk som standardmjölk, men hittar ingen källa på det. Går kanske att leta upp? Däremot innehåller standardmjölk inga D-vitaminer men det gör lättmjölken.



Här är dock en bra bild på skillnaden mellan margarin och smör:http://ericssonsmat.blogg.se/2010/february/tillsatser-smink.html

:)

2012-02-14 @ 17:02:57
URL: http://coffeeshop.blogg.se/
Postat av: Lilldjupa

Sara: Jamie äter lunc och mellanmål där varje dag, mån-fre för det mesta. Hon är där 8.30-15, vilket ändå är ganska länge för en 1-åring.

De har sagt att det är för att spara pengar, varför skulle du ljuga om det?

0,5% hörs ju att det är för lite! Herregu liksom.

Och jag tror inte Jamie är det enda barnet som skulle må bra av riktig mjölk!



Och vi äter med henne, nästan jämt.

Inte just då när du var här dock..

2012-02-15 @ 07:32:20
URL: http://malinspng.blogg.se/
Postat av: Sara

Visst, det är skillnad i priset på smör och lättmargarin men inte nån skillnad på mjölken. Om hon äter två mål mat där varje vardag så dricker hon ungefär två glas mjölk där varje dag. Om hon då dricker ca 2 glas hemma också så jämnar det ju ut sig. Och du vet ju inte om det påverkar henne nåt, om hon mår sämre utav det. Gör hon det så kan jag förstå dig. Men som du skrev i rubriken på insändaren att din dotter vill ha riktig mjölk, hon vet ingen skillnad, det är ju inte hon som vill ha det utan du. Jag tycker också att det är dåligt men när de nu har gjort denna förändringen så tror jag inte att de går tillbaka.

2012-02-15 @ 10:57:45
Postat av: Lilldjupa

Sara: hon dricker kanske 2 glas mjölk hemma, men även välling på morgonen och smörgås och oftast någon mat. På förskolan dricker hon ENDAST mjölk för det mesta. också lite frukt.



Men det handlar också om att jag tror att ALLA barn mår bättre av ÄKTA mat, inte mat som är proppade med vidrig olja!

2012-02-15 @ 13:20:26
URL: http://malinspng.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback