Alla mot mig, jag mot alla..

Är tankarna på att inte blint följa strömmen verkligen så kontroversiella?
Tydligen i den klassen jag går nu iaf. Tillochmed läraren skrattade åt mig lite.

Vi kom att prata (Läs: jag härjade) om att varför måste man följa normen?
Oj, alla blev som tokiga och påstod att jag rakar mig bara för min skull!
Och självklart kom resonemanget; "ja men om vi ska vara så jävla naturliga så borde vi sluta tvätta håret och klippa naglarna eller ha kläder på oss också!"
Okej, så jag kan inte få tycka att hår under armarna är ok om jag tvättar håret och inte vill lukta illa?
Hur hänger de 2 ihop? Och ännu värre det där med kläderna! Jaja, men jag kan komma naken nästa gång.. Kanske skullle frysa lite, och bli tagen av polisen. Men det är samma sak som hår på benen alltså?

Läraren frågade mig om jag inte brukade sätta på mig mysbyxor när jag kom hem, nej, svarade jag, jag köper jeans som är lika bekväma som mysbyxor.
En tjej muttrade då; "ja men varför har hon inte mysbyxor istället då?"
Därför att jeans är lite varmare och har bättre fickor! Samt att risken att de ska glida ner i knävecken är mindre.
Ok?!

Det är en minerat område. Det verkade som alla tog det som en personlig diss när jag bara ifrågasatte.
Och självklart sades "viktigast är väl att alla mår bra!"
Ja, det är det. Men sen då? Om vi försöker tänka på någon annan än bara oss själva, en enda jävla minut?

När jag gick högstadie-gymnasiet hade då jag mått så jävla mycket bättre om inte dessa satans normer, grupptryck och måstet att "vara som man ska, helst snygg och sjukt smal också" funnits.

Så kan vi inte tänka lite på morgondagens ungdomar?
Och min stackars Bus. Lilla Jamie. Det är dessa personer, som uppfostrar sina barn efter normer och strömmen, som ser min bus som annorlunda om hon inte flyter med.
JAG VILL INTE DET.

Läraren pratade dock om normkritisk, det är viktigt att vara medveten om normerna. Samt om att vi människor "är så" och det har jag ju skrivit om tidigare, min teori att människan är ett flockdjur som följer strömmen pga av gammal instinkt till överlevnad..

Men ändå. Det ÄR tungt att ha ingen på sin sida, speciellt när man har noll självförtroende och ganska svårt att stå på sig för sin sak emot 20 personer..

Kommentarer
Postat av: Sara

Men om inte jag rakar mig för min egen skull, vems gör jag det då för? Har ingen pojkvän, inget sexuellt förhållande över huvud taget, visar aldrig mina armhållor och ben för någon nästan, så ja jag påstår att jag rakar för min egen skull. Tycket inte du att dina kläder är fina? Annars så köper man väl inte dem? Man har inte kläder bara för bekvämligheten och värmen. Eller jo, jag har det men det är för att det inte finns så mycket fina kläder i min storlek och prisklass. Du verkar föruttsätta att Jamie kommer att bli en som inte bryr sig om sitt utseende och om kläder och att hon kommer bli utanför, men tänk om det blir helt tvärt om? Tänk om hon blir helt utseendefixerad? Bara för att du inte kände att du inte passade in och blev mobbad så betyder inte det att samma sak händer Jamie. Jag blev också mobbad och ändå var jag inte utanför, hade massa kompisar, sminkade mig och så men mobbarna väljer ut nån hackkyckling så spelar det ingen roll hur hon/han ser ut. Eller det värsta, Jamie kanske blir en av de som mobbar! Förhoppningsvis inte;)

2012-04-12 @ 21:26:19
Postat av: Lilldjupa

Jag köper inte kläder som är fula, nej. Men heller inte obekväma oavsett hur fina de är.

Klart Jamie inte måste bli mobbad, och normerna gjorde inte att jag blev mobbad, men de fick mig att vilja förändra mig själv.

Om Jamie blir en mobbare får hon utegångsförbud tills hon blir 25 och fått lite vett i huvudet, samt så ser jag mig som en otroligt misslyckad förälder.

För om mitt barn mobbar är det 99% mitt fel.

2012-04-14 @ 09:20:15
URL: http://malinspng.blogg.se/
Postat av: Mirakelmorsan

Jag kan inte förstå varför det ska vara så provocerande så fort någon råkar trampa till på en öm tå... tråkigt att ingen i hela klassen är mogen att diskutera och se din sida och dina åsikter också. Det säger ju mer om dem än dig dock...

2012-04-15 @ 17:34:17
URL: http://www.bloggmorsorna.se/mirakelmorsan

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback