Tänk åtminstone efter

Om du tänker efter. Verkligen funderar på saken, längre än 5 sekunder.

VARFÖR
sminkar du dig?
bantar du?
noppar, vaxar, rakar du?
Låter du bli den där chokladkakan?
Kränger du på dig de kläder du har på dig?

Svaret man oftast får höra är "för min egen skull"

Det är ett bra svar.
Men om du tänker igen.

VAD skulle hända om du lät bli att sminka dig, valde andra kläder, lät bli att raka benen?

VI drunknar i medias bild av hur vi ska se ut genom reklam, tv, film osv.
men stannar någon upp och tänker varför?

Varför är det så viktigt hur vi ser ut?
För vems skull gör vi det?

Kommentarer
Postat av: Alicia

Ja, det kan man verkligen undra! Varför vi gör alla de där sakerna, visst, vi kan ju inbilla oss att det är för vår egen skull, och det är ju det också (vi vill duga, vara bra, snygga osv), men ändå inte, för vi vill ju det för att ANDRA ska tycka om oss, vi tror att andra inte tycker om oss om vi inte gör si eller så. Skulle vi HELT lyssna på vad vi orkade eller kände för att göra av alla de där sakerna, ja då kanske vi skulle göra det någon gång ibland, men oj vad vi skulle komma på att vi inte gör det för att "vi vill" egentligen. Men vi har som sagt intalat oss att vilja och därför tror att vi vill, för vi vill ju INTE bli ogillade och eftersom vi tror att allt det där gör att vi blir omtyckta, ja då vill vi göra det...

Felet är ju att vi tror att det är sådana saker som gör att man blir accepterad, ja vi har gått på det så mycket att det har blivit så till och med. Stört är det :/ hemskt.

uwah, det där blev rörigt, men jag ror du hänger med på mitt virriga resonemang x)



Svar: åh hejsan :D och välkommen till min lilla blogg ^^ trevligt att du hittade dit, fast mindre trevligt att du också kämpar med den där hemska ständiga följeslagaren :S usch.

Jag föll också ner igen, efter att ha mått ganska så bra i typ två år, förra hösten/vintern. Hemskt jobbigt, men då har man ju i alla fall sett att det går att må bra, så då vet man vad man kämpar för...

Har du panikångest för att du också har spyfobi eller vad är det som gör att du har panikattacker? (hehe, jag vet att det inte riktigt går att förklara...).

2011-09-20 @ 14:01:58
URL: http://attlevamedoro.blogg.se/
Postat av: Natosh

Jag rakar mig i regel inte och jag sminkar mig i regel inte.



Låter bli chokladkakor FÖRSÖKER (går inte så bra hehe) jag för att jag mår fysiskt dåligt och får ont i ryggen för minsta lilla kilo extra.



Det tog ett bra tag att komma dit så jag är stolt :) men det finns mycket reflekterande kvar att göra. Det är skrämmande när gemene man finner naturlig behåring "äcklig" och uppseendeväckande. Då bör man stanna upp och tänka: vart fan är vi på väg? Kommer ett osminkat ansikte snart också ses som något "äckligt"?

2011-09-22 @ 01:16:32
URL: http://www.natosh-enblogg.blogspot.com
Postat av: Malin

Natosh- ja men precis! hemska tanke att ett osminkat ansikte ska anses "äckligt".. Samtidigt ser jag inte många helt osminkade var jag går. Själv har jag också svårt att släppa mitt foundationberoende, men jag jobbar med det och använder det absolut inte lika ofta.

Lika med rakningen, där jobbar jag också med mig själv för att inte känna mig "ofräsch"..

2011-09-22 @ 17:32:57
URL: http://lilldjupas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback