Biframmage?!

Lady Dahmer skrev ett inlägg om lchf, intressant tänkte jag och kikade igenom kommentarerna.
Min vän Hanna går också på den "dieten" eller livsstilen kanske man ska kalla det.
Jag har bara hört positivt från henne, jag har sett henne gå ned i vikt och till och med varit intresserad av att prova det själv pga min ibs och magkatarr.
MEN. När jag läser igenom kommentarerna är det mycket anti hit och anti dit.
Det är som två läger FÖR och EMOT.
De flesta kommentarer emot är i stil med "nej, jag tror på allsidig kost och motion" eller "haha, ni kommer få lida sen när ni får hjärt och kärlsjukdomar av allt fett"
De för är mera övertygande och lite övertalande. "Jo, alla kommer gå på den här dieten om några år".

Sedan sticker några personer ut, och skrämmer mig nå grönjävligt eftersom jag är en mamma som matar min unge med välling 3 ggr/ natt och ger sempers färdiga gröt på morgonen..

"BVC.s rekomendatione är inget att ha. Mina barn äter också LCHF men med lite mer kolhydrater då jag själv är ganska strikt. Men då är det inte kolhydrater som pasta i mänger utan grönsaker och nån gång i veckan pasta eller ris. Frukt nån gång i veckan - absolut inte flera gånger om dan. Den äldsta får lördagsgodis t.o.m."
-Blixa

"Välling är (förlåt) skit! Maltodextrin. Sockerbomber till barna. Skapar beroende och sockerstinna barn. Och det ska de dricka precis innan läggdags?"
-Lina

"Ja välling är berikad - om den inte var det kanske människor skulle se vad det egentligen är - socker på flaska. Vad gör socker med dina tänder? Jästbakterier som fräter sönder emaljen. Vad gör det egentligen med resten av kroppen? Och det ska vi hälla i små bebiskroppar i mängder. Det finns ingen forskning som bevisar att det är bra. snarare tvärt om. Det är godtyckliga råd från människor som vill tjäna pengar. Nej, jag vill inte!
Massvis med mat berikas med en massa vitaminer och järn, som är väldigt populärt att berika, för att den ska framstå som nyttig. Det skapar falsk trygghet. Nån känd barnmatstillverkare säljer små flaskor med nån fruktgegga och säger att det kan ersätta ett fruktmål. Tar man bort järnet, som det såklart är berikat med, så innehåller det INGENTING förutom vatten ock socker.Mer socker/100 g än coca cola! Det är så omoraliskt så jag dör. Man kränger sockervatten för 150 kr/l till föräldrar som tror och såklart vill göra det bästa för sina barn."
-Blixa

"Och till er som tror att välling är ett bra livsmedel så rekomenderar jag er att titta på era barns magar när de har druckit det. Att få biaframage, då man bor i Sverige, efter ett att ha intagit ett 'jättebra' lilvsmedel känns väl inte som en ekvation som går ihop."
-Frida


Men hjälp!??
Är BVC och sjukvården och tandläkarna i någon enorm konspiration för att tjäna pengar på oss människor och våra barn? Ger BVC oss rådet att ge välling trots att de VET att det är mer socker än coca-cola i det för att de är små dockor som någon annan drar i trådarna till?
HANNA- du som går på lchf- vad tycker DU?
För JAMIES skull?!

Jag är alldeles förvirrad, orolig och samtidigt skeptisk.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Men oj du jag vet inte. Fråga BVC vad dom anser nästa gång du är där!

2011-11-06 @ 21:53:56
URL: http://hannakjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback