vem bär ansvaret?

För det här med jämställt samhälle?
Föräldrar som är väldigt medvetna om genus kanske blir irriterad om de ser sitt barn bli stereotypt bemött i förskola.
En pedagog som är väldigt medveten kanske blir ledsen om de ser att barnet glömmer bort allt från förskolan när de går hem.

Läser som sagt Kajsa Wahlströms bok Flickor, Pojkar och Pedagoger just nu, som handlar om jämställdhetsprojektet som drogs igång i Gävle 1995.
(Läser parallelt med andra böcker, uppsatser, artiklar)

Det är faschinerande av hennes beskrivning när de upptäcker hur de särbehandlar barnen på förskolan.
Det handlar Inte om Rosa vs. Blått. Dockor vs. Bilar.
Där handlar det om att pojkarna får mer uppmärksamhet av pedagoger och flickor.
Flickorna lär sig pojkarnas "uh" och förser pojkarna vad de vill ha.
Sjukt av en 4-årig flicka hör ett "uh", vet vad det betyder och anser att det är hennes uppgift att fixa det!!

Det mest på ytan jämställda kan visas vara precis tvärtom om man gnuggar lite på ytan.
Det handlar inte så mycket om vad som syns, utan vad som är osynligt.

För mig handlar det mycket om hur jag känner.
Omedvetet tror jag att Niclas är mer värd än mig.
Att han är bättre än mig.
Att det är mitt ansvar att ta hand om honom.

Detta är vad jag vill motverka. För jag tror att det är mer utbrett än man tror.
Detta sitter så djupt hos mig att jag inte hörde mina egna inre röster förrän jag lärde mig att lyssna på rätt sätt.
Dvs genom utbildning, kunskap och ändlösa diskussioner.
Min bus får ha rosa. OCH traktorer. Jag älskar rosa, halva min garderob är i den färgen.
Niclas hade rosa när vi gifte oss. Det är en fin färg!
Haka inte upp er på färgerna, det är en del av förändringen, att ALLA ska kunna ha ALLA färger.
Men det som mest behöver förändras är tankesättet. Och det där som egentligen inte syns..




Japp, en vit mössa med volanger. Den är efter mig när jag var liten- älskar min mamma för att hon sparat alla sådana grejer! (: Bodyn är efter Lucas.
Billigt, gratis och bekvämt är BÄST.
Och arv är mysigt!

Kommentarer
Postat av: Mariel

jag håller helt med om att det är hela tankesättet som måste förändras. som du säger, så är färgerna bara en del av det. en del verkar tro att det är de enda man bryr sig om bara för att man kommit in på det. "men guud, tror du att du kan förändra allt bara för att han får ha rosa?!?!" . liksom nej? Men det är väl det minsta man kan göra för att gå i rätt riktning. och då menar jag verkligen DET MINSTA. Alltså att det inte är den överhängande stora förändringen...

2011-08-28 @ 14:55:54
URL: http://mixifamily.com
Postat av: Malin

Precis! Och vissa som tror att så länge de låter flickan bli smutsig eller köper en rosa t-shirt till pojken så har de gjort "sitt" i Jämställdhetskampen!

Även om färgerna är det enklaste att uttyda och prata om så är det dumt att basera allt på det.. (:

2011-08-28 @ 15:11:52
URL: http://malinspng.blogg.se/
Postat av: Mariel

ja.. och så finns ju dem som säger att de inte begränsar sina barn för "när han blir äldre och kan säga sin åsikt så är det SJÄLVKLART att han kan få rosa tröja, om han absolut vill det!" men de glömmer att de kanske under hela uppväxten fram till dess gjort klart för sin son att "rosa är en TJEJfärg och du är en KILLE." och att barn lätt tar efter sin omgivning, och omgivningens värderingar. Liksom... deras barn e visst begränsade! Även om de sen får välja sen. Och när de väl gör det valet, hur kommer Deras omgivning att reagera då? De får ju det svårare än tex. våra barn...

2011-08-28 @ 19:38:11
URL: http://mixifamily.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback